Keith Lehrer: Theory of Knowledge. 2. ed. Boulder, Co: Westview, 2000, 187.
»Suppose a person, Mr. Truetemp, undergoes brain surgery by an experimental surgeon who invents a small device that is both a very accurate thermometer and a computational device capable of generating thoghts. The device, call it a tempucomp, is implanted in Truetemp's head so that the very tip of the device, no larger than the head of a pin, sits unnoticed on his scalp and acts as a sensor to tramsit information about the temperature to the computationals system in his brain. This device, in turn, sends a message to his brain cuasing him to think of the temperature recorded by the external sensor. Assume that the tempucomp is very reliable, ans so his thoughts are correct temperature thoughts. All told, this is a reliable belief-forming process and a proberly functioning cognitive faculty.
Now imagine, finally, that Mr. Truetemp has no idea that the tempucomp has been inserted in his brain nd is only slightly puzzled about why he thinks so obsessively about the temperature; but he never cheks a thermometer to determine whether theses thoughts about the temperature are correct. He accepts them unreflectiveley, another effect of the tempucomp. Thus, he thinks and accepts that the temperature is 104 degrees. It is. Does he know that it is? Surely not.«
Herr Truetemp hat, ohne dass er davon weiß, ein Gehirnimplantat erhalten, das mit einem Temperaturfühler verbunden ist. Das Implantat wirkt so, dass es aus dem zuverlässigen und korrekten Messwert der Außentemperatur durch den Fühler im Gehirn die entsprechende Überzeugung erzeugt, die Außentemperatur sei so-und-so. Herr Truetemp akzeptiert diese Überzeugung, ohne sich zu fragen, wie sie zustandekommt. Kann man sagen, er „weiß“, wie die Temperatur ist?
Das Szenario ist entworfen, um weiteres Licht auf den Wissensbegriff zu werfen. Lehrer betont, dass der Wissende zugleich wisen muss, dass seine fragliche Überzeugung korrekt ist. Überzeugungen, die man hat, von denen man aber nicht sagen kann, warum sie zutreffend sind, sind kein Wissen. „… more that the possession of correct information ist required of knowledge. One must have some way of knowing that the information is correct“ (Lehrer, S. 188). Für Lehrer ist dies eine Problemanzeige gegen den epistemischen Externalismus: „If a person does not know that the information, that p which she receives is correct information, then she does not know that p. All forms of externalism fail to deal with this problem adequately“. Allerdings reicht das nicht, den Externalismus zu widerlegen.
Tittle 2005, 132-133. (Tittle benutzt die erste Auflage von Lehrers Buch, die 1990 erschien, daher gelten ihre Seitenangaben „163-164“ dieser, auch wenn sie als Erscheinungsform „Westview 2000“ angibt.)